Pruhovaný prízrak 1889-92 – 2013

Popoludňajšia róba – Sara Mayer + A.Morhanger – 1889-92

Tieto šaty ma zaujali, keď som bola v Londýne vo Victoria & Albert múzeu, v sekcii Fashion. Už spredu som bola uchvátená ich výzorom a keď som zbadala zadnú pruhovanú časť na sukni, bola som v siedmom nebi. Tieto šaty mi pripadali ako vystrihnuté z nejakého Burtonovského filmu. Boli by ideálne aj pre pani Lovett. 🙂 Šaty som ušila v roku 2013.

Detailne som si ich pofotila, aby som ich potom mohla zreprodukovať v menšej verzii. Na moje veľké potešenie som ich našla aj v online prehľade kolekcii V&A múzea a dokonca sa tam dá požiadať aj o fotky vo vysokej kvalite za predpoklad ich súkromného využitia. Vďaka týmto fotkám som mala dokonalý podklad na ušitie týchto šiat.

Z histórie róby

Čo sa týka pôvodu šiat. Bola som presvedčená, že sú Anglického pôvodu, lebo úplne vystihujú Victóriánsku éru. Boli však šité v Paríži a ich návrhármi boli Sara Mayer a A.Morhanger – čo sú pravda Anglické mená… Ako sa môžete dočítať na stránke V&A múzea patrili jednej zo sestier Rogersových Care alebo Anne, ktoré boli dcérami bohatého Amerického industrialistu. Cara sa neskôr stala Lady Fairhavenovou a bola takzvanou „Dollar Princess“ – dolárovou princeznou. Bola jednou z mnohých dedičiek, ktoré prišli do Británie na konci 19.storočia a ktorá sa prostredníctvom sobáša dostala do Britskej aristokracie do ktorej vniesla pôvab ale i potrebný finančný kapitál. Lady Fairhaven priniesla zo sebou mnoho okázalých odevov, ktoré si kúpila v Paríži a v New Yorku pre seba i svoju sestru v čase medzi 80-90 rokmi 19.storočia. Tieto odevy nám tak približujú nie len vkus týchto sestier, ale i rozsah krajčírov, ktorých podporovali. Mnohí z nich napodobňovali prácu odevného domu „House of Worth“, ktorý produkoval tie najluxusnejšie róby, využívajúc pritom Francúzske hodváby, kombinované dômyselným dizajnom s využitím výšivky, čipky a šifónu. 
Konkrétne pri tejto róbe čierno-biely kontrast vytvára dramatický efekt, ktorý je zjemnený jemnou čipkou a radou úzkych stužiek aplikovaných v šifóne. Je predpoklad, že môže ísť i o smútočné šaty.

Realizácia

Čo sa týka mojej kreácie. Trocha som bojovala s tvarom sukne, pôvodne som nechcela, aby bola taká široká, no nakoniec som musela využiť krinolínu zo zadnou vystuženou časťou, aby tá sukňa ako tak držala tvar. Priehľadná látka, ktorú som použila, lebo jej mám v zásobe celkom bohate, je dosť tvrdá, nie ako ľahký padavý šifón, ktorý by bol asi vhodnejší. Nakoniec sa mi tú sukňu ako tak podarilo skrotiť vďaka žehličke a výsledný dojem sa mi páči. 
Čo sa týka ostatných materiálov, tak väčšina z toho odevu je vytvorená zo stužiek a tenkých čipiek. Zadná čierno-biela pruhovaná časť je tvorená z radu širokých bielych stúh, na ktoré som ponašívala tenké stuhy, nemala som totiž doma žiadnu takúto látku. Do priehľadnej látky som vaplikovala zúžené čierne stužky, ktoré sú vždy v stredne ukončené na mašličku. Takýto detail je na sukni, korzete i rukávoch. Všetko ostatné je už tvorené len bielou a čiernou asi 1,5 cm čipkou. Samotný korzet s rukávmi je podšitý bielym plátnom. Základnou látkou sukne, korzetu i rukávov je krémový satén, na ktorý som potom všívala jednotlivé detaily… Rukávy sú nakoniec ešte dozdobené čiernym tylom.
Keď boli šaty hotové, niečo mi k ním chýbalo, preto som sa rozhodla pre ňu vyrobiť klobúk vo farbách jej šiat. 

Momentálne inak rozmýšľam, že by som ich ušila vo väčšej veľkosti aj pre Evangeline Ghastly…

Môže sa Vám ešte páčiť...

2 komentáre

  1. Tairesia píše:

    Nádherné šaty. Opravdu krásná práce. A to panenkovské provedení je úchvatné. Závidím. 😀

  2. aneh franzen píše:

    Nádherné šaty a veľmi zaujímavý popis ich histórie!
    Dobrá práca!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.